منتدى طلبة كلية الاعلام التعليم المفتوح جامعة القاهرة

هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

مرحبا بالجميع نعدكم دائما بكل ما هو جديد

2 مشترك

( انت بتتكيف )

محمود الديري
    محمود الديري
    محرر
    محرر

الترم : الثانى
    البلد : ( انت بتتكيف ) Male_e10

النشاط :
    ( انت بتتكيف ) Left_bar_bleue30 / 10030 / 100( انت بتتكيف ) Right_bar_bleue

نقاط النشاط : 1
    مجموع النقاط : 5452

ذكر السرطان القرد

العمل الحالى : شركة مبيدات

الموهبة الاعلامية : القصة
    مواهب أخرى : الشعر ، العزف على الاورج ، التأمل فى خلق الله

( انت بتتكيف ) Empty ( انت بتتكيف )

مُساهمة من طرف محمود الديري الأحد يناير 31, 2010 2:56 pm

بسم الله الرحمن الرحيم
    ملحوظة / الموضوع مكتوب باللغة العامية
    ،،،،،،انت بتتكيف،،،،،

ياريت قبل مبدأ كلامي كل واحد يقرأ الكلمات اللي جايه دي يقراها بتمعن شديد وهدوء تام ويحاول يقراها في سره عشان محدش تانى يسمعه .

الكلمات دي هيه ( حشيش وبانجو وبودره وخمره وماكس وبرشام يعنى المخدرات عموما ) .

الكلمات دي بقت موجودة في مجتمعنا زيها زى السكر والشاي والرز والمكرونه وأساسيات المعيشة .

حاول معايا كده ترجع بذاكرتك عشر سنين لورا ، أنا مش هقولك عشرين سنه ولا حاجه هما عشر سنين بس وافتكر معايا كده الكلمات دي كانت بتتنسب لمين ؟

هتلاقيها كانت منسوبة للمجرمين والعوطليه وآسف على اللفظ كانت منسوبه للعالم ( الصيعه ) اللي مالهومش اى لازمه في الحياة منسوبة للشباب المنبوذين من المجتمع ككل .

أما النهارده فعادى جدا إنك تلاقى واحد بيوجهلك الكلام بكل وقاحة وقلة أدب وعفويه على أساس إن الموضوع عادى يعنى ، ويقولك بصوت أجش وعالي ( انت بتتكيف ) ولو رديت عليه وقلتله (لأ) تلاقيه مدهوش لدرجة فظيعة ويقولك ( ياراااااااااجل هو في حد مبيتكيفش اليومين دول ) وده على اساس انك اجرمت أو ارتكبت ذنب أو قصرت في فرض من الفروض والعياذ بالله .

إيه اللي احنا وصلنالوا ده ؟ وإيه الوضع المهين اللي شبابنا متمسكين بيه اكتر من الأب وألام وحتى اكتر من الدين والعقيدة وسنة الرسول صلى الله عليه وسلم ؟

حاول اخى الكريم انك تمشى في الشارع وسط الناس لمدة ساعة واحده ؛ تعرف......قبل الساعة ماتنتهى أكيد هتشوف واحد مولع (سيجارة حشيش ) وماشى بيها في الشارع بكل فخر وبدون اى خجل من اى نوع كأنه ماسك في أيده شهادة تقدير لمثال الرجولة والشرف وحاملي المسؤلية .

والله العظيم حرام اللي احنا فيه ......!!!

أنا طبعا مش بتكلم على شبابنا كلهم أنا بتكلم على فئة من ضمن فئات الشباب ولكنها ليها النصيب الأكبر .

الموضوع كبير جدا والكلام فيه كتير وأنا لو كنت كتبت حاجه فصدقوني وبدون مبالغه أنا موصلتش ولو 10% من الحقيقة أو الصورة الكاملة لأصحاب المزاج والكيف ، لان الصورة الكاملة ليهم فعلا صورة مخذ

مخزية جدا بمعنى الكلمة ، وبجد أنا فكرت في اى طريقة تنفع في صلاح الحال أو الحد من الظاهرة المهينة دي ملاقيتش غير حل واحد وهو إن رب العباد يرضى عنهم لان لو الصلاح مجاش من عند ربنا فمن المحال إن حد يقدر يغير ولو ذرة من الوضع الحالي .
    وفى نهاية كلامي فانا لا املك غير أنى أقول ( حسبي الله ونعم الوكيل فاللي كانوا السبب )

محمود الديرى

ماجده مصطفى
    ماجده مصطفى
    سكرتير التحرير
    سكرتير التحرير

الترم : الأول
    البلد : ( انت بتتكيف ) Female31

النشاط :
    ( انت بتتكيف ) Left_bar_bleue90 / 10090 / 100( انت بتتكيف ) Right_bar_bleue

نقاط النشاط : 4
    مجموع النقاط : 6508

انثى القوس الكلب

العمل الحالى : طالبة

الموهبة الاعلامية : لم تحدد بعد
    مواهب أخرى : لا توجد

( انت بتتكيف ) Empty رد: ( انت بتتكيف )

مُساهمة من طرف ماجده مصطفى الأحد يناير 31, 2010 7:50 pm

السلام عليكم
    اخى الكريم
    مش كفاية ان احنا نحسبن الله ونقول احنا هنعمل اية
    ومش هنقعد ونقول ربنا يهدى ونضع ايدينا على خدنا لا
    (إِنَّ اللَّهَ لا يُغَيِّرُ مَا بِقَوْمٍ حَتَّى يُغَيِّرُوا مَا بِأَنْفُسِهِمْ) ؟ (وَمَا رَبُّكَ بِظَلامٍ لِلْعَبِيدِ
    على كل فرد فينا يأخى يبدأبلتغير فى نفسة
    اذا كان على شر فليغير نفسة اول وبعدين نطلب الهداية من الله( انت بتتكيف ) Sigpic101235_1
    ( انت بتتكيف ) Sigpic199530_8
    محمود الديري
    محمود الديري
    محرر
    محرر

الترم : الثانى
    البلد : ( انت بتتكيف ) Male_e10

النشاط :
    ( انت بتتكيف ) Left_bar_bleue30 / 10030 / 100( انت بتتكيف ) Right_bar_bleue

نقاط النشاط : 1
    مجموع النقاط : 5452

ذكر السرطان القرد

العمل الحالى : شركة مبيدات

الموهبة الاعلامية : القصة
    مواهب أخرى : الشعر ، العزف على الاورج ، التأمل فى خلق الله

( انت بتتكيف ) Empty رد: ( انت بتتكيف )

مُساهمة من طرف محمود الديري الإثنين فبراير 01, 2010 11:30 am

الاخت الكريمة / ماجده مصطفى
    اولا كل احترامى وتقديرى لردك على موضوعى
    ثانيا انا لم اقنط قط من رحمة رب العزه ابدا ؛ بس انا من كتر مشايف قدامى النمازج دى ولامس اللاه مبالاة اللى عايشين بيها مكنتش قلت ان الصلاح لازم يجى من عند ربنا .
    ومعنى ان الصلاح يجى من عند ربنا فانا اقصد بيها الهدايه
    ( واللهم اهدنا جميعا لما تحبه وترضاه )

الوقت/التاريخ الآن هو الأربعاء مايو 15, 2024 12:06 pm